בית ספר ליחסנים

בית ספר ליחסנים
ראש הישיבה הרב אברהם שפירא זצ"ל

מתוך שיחה לנשות האברכים

(מתוך שיחה שנמסרה לנשות האברכים סוכם ונערך ע"י תלמידים ובאחריותם)

האם נכון להקים מסגרות חינוכיות שבהם כל התלמידים באים מבתים תורניים ברמה גבוהה או שמא יש לקבל תלמידים מבתים פחות תורניים על מנת להשפיע ולקרב אותם מתוך סיכון שאולי התלמידים האלה ישפיעו בכיוון לא טוב?
הרב: עד כמה שאני מכיר מסורת של חינוך, בכל עיר ועיר היה בית ספר, לקחו ילדים שגרים בעיר ולא בדקו אם הם יחסניים – בנים של צדקניות וצדיקים.
לחנך, מצוה לחנך ילדים שהם יהודים. ואין מצוה לחנך יחסניים. האם כך אתן מקפידות שבאות לכיתות שלכן רק תלמידות יחסניות?! כל אחד צריך להביא תעודה מאבא שלו ומאימא שלו כי יכול להיות שהאבא יחסן גדול והאימא היא לא כ"כ יחסנית גדולה?! דנים על אופי של דת, שומרי דת או לא, אבל ביה"ס לצדקניות וצדיקים שמעתם על זה??? ביה"ס מיוחד לצדיקים וצדקניות ומי שבא ואבא שלו לא צדיק לא יקבלו?! 

יש מקומות שמקפידים, כאשר חושבים  שיהיה קונפליקט בין הבית לביה"ס.
הרב: זה ודאי בעיה אם יש קונפליקט, בית ספר תפקידו לחנך כמו שצריך. 

בתור הורים לשלוח למסגרת כזו, אם יש שתי בתי ספר. בית ספר של צדקניות ובית ספר מעורב מה להעדיף, בתקוה שהבת היא צדקנית?
הרב: מצוה לחנך בנים ובנות לא של רבנים ולא רק של עשירים, בנים ובנות של ישראל. יש מצוה לחנך. יכול להיות שיש בתי ספר שמחפשים שתלמידות יהיו עילויות הם מחפשים כשרונות יש בתי ספר כאלו. 

אם יש ביה"ס כזה כדאי לשלוח לשם?
הרב: עילויות זה פגם גדול, המחנך צריך לחנך שיהיו יהודיות.  

במציאות היום יש בתי ספר עם רמה תורנית גבוהה ויש רמה בינונית לא כולם אותו דבר.
הרב: תלוי רמה תורנית של מי ההורים או של הבנים.
של בית הספר.
הרב: רמה תורנית של מי, של הבנים? מה פירוש רמה תורנית? בעלי כישרון או לא בעלי כישרון , זה  לכאורה יכול להיות אבל זה משהו לכאורה אנטי דתי. חייבים לחנך כל בן ובת שהם יהודים, כמובן אם יש בית שהוא אנטי דתי אז ודאי לא יקחו תלמיד זה. אבל אם יקבלו לבית הספר בנים של רבני עיר, אבל בנים של רבני שכונה לא, איך זה יראה?
אבל אם יש במציאות בית ספר טוב ויש בית ספר פחות טוב?
הרב: נכון יש בית ספר יותר טוב כי ההורים יותר טובים כי רוצים יחסנים – זה אנטי חינוכי! במסורת ישראל לא היה כך, חייבים לחנך בן של יהודי ויהודיה. 

אבל אני בתור הורה לאן לשלוח?
הרב: אתה רוצה שיהיה שם טוב לבית הספר שלך ולכן אתה מפרסם שאתה מקבל רק בנים של גבירים או של רבנים גדולים אבל בנים של אנשים פשוטים אתה לא רוצה אותם, אתה יכול לעשות דבר כזה אבל זה לא חינוכי! חינוך זה לחנך כל יהודי ויהודיה שרוצה להיות יהודי.
בזמני לא היה דבר כזה, אני למדתי עוד לפני שהיה בית ספר ציבורי, אני למדתי אצל מלמד פרטי ר" אליהו סולומון הוא לא הקפיד, נכון אשתו הייתה מקפידה שישלמו שכר לימוד… אבל לא היו מקפידים על יחסנים.
כל הדיבור הזה לדעתי מאוד מיותר, מה שאדם צריך להוכיח שזה בית יהודי נורמאלי זה הכל. 

נגישות