מרן הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל – מסיבת הודיה ליום ירושלים – כה סיון תשכ"ז
-
לכו וראו מפעלות ד".
מדברים על אתחלתא דגאולה, אך אנו כבר באמצע הגאולה. אנו בטרקלין ולא בפרוזדור. רבי אליהו מגרייריץ ורבי צבי קאליא תלמידיו הנאמנים והגדולים של ר" עקיבא איגר בדבריהם החוצבים להבות לעבודה המעשית של היישוב החקלאי בארצנו, חוזרים ומבליטים תמיד שזו התחלת הגאולה. ר" אליהו גם מפרט: " ואצלי כבר ברור שאם יקיימו ישראל שיתחילו לעבוד אדמת הקודש בסך ק"ל משפחות, שתהיה התחלת הגאולה גם כשלא יהיו ישראל ראויים לכך" ר" יהושע מקוטנא בתשובתו הלכה למעשה כותב: "ואין ספק שהיא מצוה גדולה כי הקיבוץ הוא התאתחלתא דגאולה, – ובפרט עתה שראינו את התשוקה הגדולה, הן באנשים פחותי ערך, הן בבינוניים, הן בישרים בליבותם, קרוב לוודאי שנתנוצץ רוח הגאולה". לפי ה"שפת אמת" מגור דברי חז"ל שמשיח בא בהיסח-הדעת ואין לעסוק בידיעת הופעתו, אמורים לדורות קודמים ולא לדורותינו, שכיוון שהגיע זמנו מחוייבים להודיעו ולהזכירו הרבה. בעל ה"חפץ חיים" אמר עם יסוד היישובים החקלאיים בארץ: " הנה, המעשה כבר מתחיל", והורה הלכה למעשה, שכל אדם מישראל, לפי יכולתו, מחוייב לעלות לארץ-ישראל, בצמיינו ערך קיום המצוות בה, שהוא פי-עשרים מקיומן בחוץ-לארץ. האדמו"ר מאוסטרובצה, ר" מאיר-יחיאל, בהופעת הציונות המדינית, אמר "כי אמנם זהו" , ובשמעו קיטרוג על החלוצים מחה בתוקף: "מאי משמע, זרע קודש נשלחים על-ידי ריבונו-של-עולם לבנות את ארץ-הקודש ואתם מקטרגים?". אבא הרב זצ"ל כותב: האוכלוסיה בארץ-ישראל במספר ששים ריבוא תהיה תחילת הצמיחה של קרן בית יעקב. המסתכלים ברשימת העולים לארץ-ישראל בימי עזרא ונחמיה מוצאים בין השאר, שגם כמה משוררים ומשוררות עלו לארץ. רש"י מדגיש: כדי להרבות שמחה בישראל. אכן, יש לשמוח על גילוי השכניה במלכות-ישראל הנבנית מחדש. שמחת שוב ד" שיבת ציון.
באומרנו שאנו כבר הרחק מאתחלתא דגאולה, אין הכוונה לספק מידע בהליכים נסתרים אלא לזרז את בני הדור, שבדעתם הישרה ובמעשיהם הטובים יזרזו את בואה. אין לעמוד במקום אחד, אלא יש לעלות מדרגה לדרגה, במקום שעמדת בבוקר אל תעמוד בערב אלא עלה שלב נוסף. כמה יש להצטער שאמונתנו עדיין אינה נחלת כל היהודים.
-
"מי בז ליום קטנות"