נויו של אילן – בתורה ובארץ
התורה בהופעת אמיתתה ע"י התקבלותה בישראל, מביאה לידי גילוי את זכות קיומה ואת ערך מהותה של כל הבריאה כולה.
תנאי זה התנה הקב"ה עם מעשי בראשית: אם ישראל מקבלים את התורה אתם מתקיימים, ואם לאו אני מחזיר אתכם לתוהו ובוהו. כוחו ועוזו של מעשה בראשית, לכל שכלול מציאותו של עולם, במלוא ההדר והנוי, מתגלה הוא במהלך עלייתו ופריחתו, במדרגת הצמיחה, הקודמת ומכשרת למדרגת החיים. מתבלט הוא ההדר והנוי הזה של היצירה, המתפתחת ועולה, ההולכת ומתרוממת, משתלם הוא ערכו של שכלול זה בשיא יכולתו של האדם, אשר בתכונת יצירתו ניתנו לו מהלכים, להיות הולך ועולה, משתכלל ומשכלל, "אשר ברא א-לוהים לעשות", ומגיע הוא בה למעלת "השותפות עם הקב"ה" מתוך משפט הצדק והאמת לאמיתו.
במערכות היצירה נפגש הוא האדם, בתוקף הליכתו ועלייתו זאת, בהקבלת התאמה עם מדרגת הצמיחה ושיעור קומתה המזדקפת כלפי מעלה, "האדם עץ השדה" "צדיק כתמר יפרח כארז בלבנון ישגה", החֵרות אשר ממקור התורה של דבר ה" החָרות על לוחותיה, בברית האהבה של הבורא עם עולמו ועם עמו, "עבדי הם ולא עבדים לעבדים", היא מגלה את אמיתת חופש היצירה של האדם ויחוד ענינו במהלך ההתעלות של היצירה כולה, בהדר תפארתה ונוי שכלולה.
בית הבחירה, אשר במקדש קודשיו מקומם של לוחות הברית הזאת, מכון החירות הזה, בו שכינת התורה ועבודת הקודש המתקיימת במצוותה ועל פיה, הוא "נויו של עולם".
אכן מתוך שפע התורה תופס האדם את גילויו של הנוי הזה, "מה נאה אילן זה", המופיע כולו בתוכה ועל ידה. שהיא גם כולה "עץ חיים היא למחזיקים בה".
בהפסקת חיוניותו ממקור שפע זה מסתלפת פנייתו הנפרדת אל אותו הנוי מחוסר החיים והרי הוא כשלא זכה מתחייב בה בעצמה ברוממות הנוי בנפשו, בנפשו החיה וברוחו הממללה.
בשייכות דביקותו הקיימת ועולה אל אותו מקור שפע מתגלה כל הודו והדרו של הנוי הזה, והוא מתמלא תהילת מלכו של עולם "אשר ברא בהם בריות טובות ואילנות טובות ליהנות בהם בני אדם". הטוב והיפה מופיעים בה במשגב התפארת של אחדותם העליונה "והושיעם ה" א-לוהיהם ביום ההוא כצאן עמו, כי אבני נזר מתנוססות על אדמתו, כי מה טובו ומה יופיו דגן בחורים ותירוש ינובב בתולות" (זכריה ט"), "כי טוב ויפה הדבר הזה עלינו לעולם ועד", כי עמו מקור חיים באורו נראה אור.
התפיסה את בעל השמועה של הבחנת נויו של אילן המופיע בעסק התורה ולא בהפסקתה, שהוא רבי יעקב, יש לה ענין לבירורה של הבחנה זו. רבי יעקב הוא שמלמדינו כי העולם הזה הוא כפרוזדור לעולם הבא שהוא הטרקלין, ואשר על כן יש להתקין עצמינו בפרוזדור זה כדי להכנס לאותו טרקלין. כפרוזדור וטרקלין כן העולם הזה והעוה"ב אינם שתי רשויות, שני עולמות נפרדים, אלא רשות אחת הם, רשות יחידו של עולם- שיעור קומה שלם ומשוכלל.
לפיכך האור והנועם הגדול והנשגב הממלא את הטרקלין העוה"ב, הרי הוא חודר ושופע בכל מלוא הפרוזדור העוה"ז, והחיוניות הפנימית האדירה מופיעה ופועלת בהדר עוזה בכל מלא ההתגלות החיצונית, ולפיכך אותה ההכרה כי שעה אחת של קורת רוח בעוה"ב יפה היא מכל חיי העוה"ז כשלעצמם – היא היא המבחינה כי שעה אחת של תשובה ומעשים טובים בעוה"ז, חיים אידאליים והגונים מקיימי רצון הבורא ומגמת הבריאה, יפה היא מכל חיי העוה"ב כשלעצמם.
לפי מעלתה של אותה האחדות החיונית, המקפת וכוללת את כל החיים כולם, כך היא נכרת ומתגלה בפועל בכל ממשיותם המעשית והרוחנית, האישית והחברותית.