הערות בענייני שמיטת כספים
א
גיטין לו.
הרא"ש מקשה על רש"י שפירש ותלי ליה עד דאמר הכי שאם הלוה רוצה לחזור בו מלהחזיר החוב ותולהו על עץ אם גברה ידו עד דאמר ליה אעפ"י כן. והקשה הרא"ש דאם כן בטלה תורת שמיטה, ולכן מפרש הרא"ש שתלי ליה היינו עיניו תלויות ומצפה שיתן.
ובודאי נראה דקשה לרש"י לפרש כן שרשות זו היא שעיני המלוה יהיו תלויות עד שהלוה יחננו ויתן לו כסף, לכאורה רשות כזאת מה צריך להרשות לו וכי איזה איסור יכול להיות בכך. ולכן פירש שהכונה שתולה אותו שכופהו בכח.
ובאמת קושית הרא"ש על רש"י צריכה ביאור דמה שייך כאן שבטל תורת שמיטה, הרי מפורש בברייתא שדין זה הוא רק לאחר שכבר אמר קודם הלוה שהוא מחזיר את החוב, ומשמע שבלי זה אין דין כפיה, א"כ הרי לא בטל תורת שמיטה, שזו ניתנת להתקיים כרגיל, כשאין הלוה רוצה להחזיר לכתחילה.
ואדרבה קשה על פירוש הרא"ש שהכונה שעיני המלוה תלויות ברחמים ללוה שיתן לו, הרי רחמים כאלו לכאורה רשאי גם אם מלכתחילה לא רצה להחזיר, ולמה יהיה איסור לתלות עינים ברחמים שכן יחזיר לו, כל זמן שאינו כופהו אלא הלוה מרצונו מחזיר. וצריך לומר לשיטת הרא"ש שאם עיניו תלויות כן, שיחזיר לו, היינו שבלבו עכ"פ אינו רוצה שהחוב ישמט, לכן לו יהא שבאמת אין הלוה מחזיר לו, אבל אין כאן מצות השמטה שצריכה להיות לא רק במעשה אלא גם בלב, שרוצה להשמיט, ואם בלבו אינו רוצה להשמיט רק אינו גובה משום שבי"ד אינם גובים חובות לאחר השמיטה, אין כאן קיום מצות שמיטה. ולכן קודם אסור שיהיו עיניו תלויות בלוה, ורק לאחר שכבר אמר משמט אני אז כבר רשאי.
וגם יש לומר שכמו שמצינו שאם הלוה הוא עני ואינו יכול להחזיר ואם המלוה עובר לפניו הרי זה כעובר על לאו דלא תהיה לו כנושה אעפ"י שאינו נושה בפה, ה"נ אם עיניו תלויות לו שיפרענו אחר שמיטה הוי בכלל לא תגוש. אבל רש"י סובר של"ד, שרק אם מהדין חייב לפרוע יש כאן כמעשה נושה ע"י רמז כזה, אבל אם מהדין פטור ואינו יכול לכופו אין כאן מעשה נגישה כלל.
ועכ"פ קשה מה תמה הרא"ש שבטלה תורת שביעית, הרי זה דוקא כשרוצה להחזיר אבל כשלא רצה אין דין כפיה גם לרש"י.
ונ" דכונת הרא"ש הוא דרש"י כתב אח"כ דאין כאן משום לא יגוש דלא בבי דינא קא תבע ולאו משום חוב. ומוכח דיסוד ההיתר הוא דלאו של לא יגוש הכונה רק בבי"ד ממש ולא בחוץ, ולכן הוא שמותר לכופו, ועל זה הוא שהקשה הרא"ש דאם מחוץ לבי"ד אין איסור של לא יגוש א"כ כל אדם יוכל לכוף את הלוה חוץ לבי"ד ולא תהיה ברירה ללוה אלא לשלם, וא"כ באמת בטל תורת שמיטה שכל מלוה בעל גוף שיכול לגבור על הלוה יכריח את הלוה בחוץ.
אכן א"כ צ"ב באמת מה שמוכח מהגמרא שרק אם הקדים הלוה שרוצה להחזיר מותר לכופו, ולפי פירש"י הרי יוצא שלעולם מותר לכופו, שכפיה חוץ לבי"ד לאו כפיה היא.
וצ"ל שלו יהא שמצד לאו דלא יגוש אין כאן עבירה כשכופהו חוץ לבי"ד, שלרש"י לאו זה רק בכפיה שע"י בי"ד, אבל אכתי א"א לכופו משום דבזה מבטל מצות עשה דשמוט, שכפיה על עץ חוץ לבי"ד ומצות שמיטה הם תרתי דסתרי. וא"כ שוב ל"ש לומר דבטל תורת שמיטה ע"י זה, שעכ"פ אסור לכופו מדין שמוט. ורק כשכבר אמר משמט אני וקיים מצות עשה דשמוט יכול לכופו חוץ לבי"ד.
והנה ברש"י לפנינו כתוב דכופהו בחוץ ולא משום חוב אלא במתנה. והיינו דאם כופהו לשלם חוב מבטל מצות שמיטה, אבל כופהו משום מתנה. ונראה לפי"ז דאם כופהו ליתן לו מתנה סתם הוי גזלן גמור, אבל אם הלוה הבטיח לו ליתן החוב, כה"ג נראה שהלוה חייב לקיים דברו כמו הבטיח מתנה לחברו אם היא מתנה מועטת שאינו יכול לחזור בו. ואע"ג שזה סכום גדול, אבל כיון שסו"ס זהו הסכום שלוה ממנו הוי כמתנה מועטת, וחייב לקיים, ואם כופהו ליתן אי"ז גזלן.
אכן ברא"ש הביא מרש"י רק שאין כאן לא תגוש ולא הביא שכופהו ליתן במתנה. והנה הרא"ש כתב דשמיטת חוב הוי רק בסוף שביעית אבל לתבוע את החוב מוזהר כבר בהתחלת השביעית, אעפ"י שהחוב עדיין לא נשמט ואינו מוזהר להשמיט, ולכן הקשה הרא"ש הרי לרש"י יכוף אותו תמיד חוץ לבי"ד.